Susu cap Junjung

Susu cap Junjung

Assalamualaikum, salam pembaca yang di hormati. Negara terakhir untuk dilawati ialah Amsterdam, sebuah negara yang terkenal dengan bunga tulip dan kincir angin, Tempat pertama kami lawati ialah di Zaanse Schan untuk melihat kincir angin tradisional. Kincir angin (Windmill) ini berfugsi untuk pertanian. Masa sampai di sini musim luruh ke musim sejuk, jadi bunga tulip hanya …

+ Read More

Aku melakar impian

Aku melakar impian

Turun dari Pergunungan Titlis, terus ke lokasi cantik di sungai Lucerne Switzerland, satu lagi tempat menarik yang wajib pergi. Masa sampai kebetulan waktu dah nak malam. Ramai orang membeli belah, sempena christmas, tempatnya seperti pasar malam hari minggu, tapi tak semeriah Malaysia, dengan cuaca sejuk, rasa segar sentiasa jadi kami pun bebas berjalan. Baru tahu, …

+ Read More

Beku air mata di pipi

Beku air mata di pipi

Selepas ke Kota penuh cinta, Paris, Kami semua berbincang bersama, untuk ganti lokasi, Alhamdulillah semua bersetuju untuk ke Pergunungan Titlis bermain salji. wauu,” Ibu betulke nak main salji ni,” kata anak akak, “inshaaAllah, katanya macamtu la, dah jom tidur esok kena keluar awal, sebab perjalanan ke Switzerland jauh. Untuk ke Switzerland perjalanannya sangat jauh mengambil …

+ Read More

Kari mungai

Kari mungai

Assalamualaikum pembaca di hormati. Ramai yang pernah makan sayur mungai atau kacang kelor atau merunggai.  Penuh dengan zat antioksidan yang bermanfaat untuk membantu mengurangkan penyakit jika diamalkan seperti diabetes, anemia, penyakit jantung, gangguan pencernaan, sendi, kata mak akak. Lagi satu bila di masak bijinya menjadi lembut dan sedap di makan, sesuai di masak kari, bersama …

+ Read More

Tasha sampai Paris

Tasha sampai Paris

Kami dah pun sampai ke hotel untuk merehatkan badan, sampai terus mandi, solat dan makan. Esoknya kami kena keluar awal jam 7.30 pagi, kata jurupandu kami melalui whatsap group dan semua barang- barang di bawa turun sekali. Esoknya selepas sarapan pagi hanya makan roti sahaja, bersama jus dan kacang. sedap juga makan macam ni. Selepas …

+ Read More

Seni Cinta dan keikhlasan

Seni Cinta dan keikhlasan

Alhamdulillah, kami dah sampai, Lapangan terbang Schiphol Amsterdam, dan melalui proses kastam, peringkat demi peringkat, Sistem sangat ketat dan setiap pegawai polis memakai pakaian lengkap siap dengan senjata di tangan. Pegawai polis disini tegap, kacak, tampan dan sado. Kemudian kami melalui kastam bertugas untuk cek pasport, Mereka mengucap “welcome” mereka menyukai rakyat Malaysia, selepas melihat …

+ Read More

Mimpikah atau realiti

Mimpikah atau realiti

Assalamualaikum salam sejahtera pembaca sekelian, Hari ni kak nak share satu pengalaman yang tidak boleh dilupai yang berlaku pada tahun 2018 di bumi Amsterdam. Begini ceritanya, akak ada impian untuk melihat negara orang, dan cita-cita ini dari kecil lagi, selepas menghadapi satu fasa kesusahan dan kepayahan, impian itu menjadi realiti, kadang terfikir juga mimpikah aku, …

+ Read More

Ayah pesan jangan minum

Ayah pesan jangan minum

Assalamualaikum pembaca yang di hormati? Masa zaman kanak-kanak lagi, bermain memang tak ingat dunia, dahaga sahaja terus ke paip air, dan minum lepas tu main lagi dahaga sahaja minum lagi sampai kembung. Zaman kanak-kanak memang tak boleh nak lupa, aduhh syokk nyaa! bahagia rasanya. Balik je rumah, tak makan sebab dah kenyang minum air, mandi …

+ Read More

Fahami Jiwa Kanak-Kanak

Fahami Jiwa Kanak-Kanak

Assalamualaikum salam hormat pembaca sekelian, Kak Dayang pernah menjadi guru tadika, di sebuah sekolah tadika disitu banyak yang akak belajar dan mengajar jiwa seorang kanak-kanak dan kasih sayang. Sebelum ini akak seorang yang garang dan sangat tegas, Selepas mengajar dan mendidik anak orang baru akak tersedar bila kita masuk kedalam jiwa dan alam mereka. Kanak-kanak …

+ Read More

Gimnastik impian seorang kanak-kanak.

Gimnastik impian seorang kanak-kanak.

Assalamualaikum dan salam sejahtera pembaca yang di hormati. Aku ada impian? Impian yang aku pendam dari kecil hingga dewasa, yang mungkin hari ini orang akan menetertawakan aku, kerana mereka tidak akan percaya, begini ceritanya, Semasa kecil aku memang suka menonton cerita kanak-kanak melibatkan gimnastik, Gimnastik adalah sukan yang cantik lenggang lenggoknya dan lompatan yang kemas …

+ Read More